Selasa, 10 Ogos 2010

~KEBAIKAN DAN KEBURUKAN TARIAN~

Penulis : NURUL AIDA BT BUNADIR (206705)

KEBAIKAN TARIAN
Dapat menyihatkan tubuh badan
Tarian poco-poco dilihat seumpama melakukan senaman dengan mengeluarkan peluh disamping dapat menurunkan berat badan kerana ianya dianggap sebagai senaman aerobik.
Dapat meningkatkan imej negara
Tarian juga dapat menarik perhatian dan minat para pelancong untuk melancong kerana terdapat pelbagai budaya yang dapat ditonjolkan melalui tarian.
Dapat memupuk perpaduan di kalangan masyarakat setempat
Tarian merupakan alternatif yang terbaik yang  boleh digunakan untuk memupuk perpaduan dalam sesebuah negara. Sebagai contoh, Malaysia terdiri dari pelbagai kaum dapat memperkenalkan setiap tariannya agar mereka boleh mengenali setiap budaya kaum-kaum yang ada di Malaysia.

KEBURUKAN TARIAN
Tarian tradisional terutamanya tarian kuda kepang menyebabkan seseorang penari itu mabuk atau khayal kerana terlalu taksub dengan semangat tarian ini, menyebabkan mabuk dan pengsan serta mengandungi unsur-unsur syirik didalamnya.
Dalam tarian moden, terdapat beberapa unsur negatif dalam diri remaja seperti ponteng kelas dan kekurangan disiplin diri kerana mudah terikut-ikut dan terpengaruh dengan sesuatu yang baru.

Tiada ulasan: