Selasa, 10 Ogos 2010

~IMPAK TARIAN DALAM KEHIDUPAN SEMASA~

Penulis : SITI SYARAH BT ISMAIL (206811)
>PENGHARAMAN TARIAN KUDA KEPANG
Tarian kuda kepang mengandungi unsur-unsur spiritual yang boleh mengkhayalkan si penari apabila menari tarian ini dan terdapat unsur-unsur tahyul dan khurafat yang mungkin boleh menyesatkan penari.
>ISU MENGENAI TARIAN POCO-POCO
Terdapat beberapa pandangan sesetengah pihak mengatakan bahawa tarian ini adalah haram dan melanggar syarat-syarat yang ditetapkan dalam islam kerana melibatkan percampuran antara kaum lelaki dan wanita apabila menari tarian ini. Ia dilaksanakan ditempat yang terbuka, terdapat kaum wanita yang tidak menutup aurat serta memasang lagu yang mengandungi unsur-unsur keterlaluan dan melalaikan. Selain itu juga, tarian ini dikatakan mempunyai perlambangan  agama kristian.
>ISU BUDAYA BARAT
Tarian moden yang dibawa oleh budaya Barat semakin berkembang ke serata dunia. Namun terdapat beberapa keburukan seperti penularan budaya "kuning" kepada masyarakat khususnya remaja. Ini kerana remaja yang terlibat dengan tarian Barat seperti Hip-Hop, Breakdance, Shuffle dan sebagainya mudah terjebak dengan perkara-perkara negatif yang membawa keburukan dalam diri seseorang itu. Contohnya, remaja yang menyertai tarian jalanan akan mula melepak di tepi-tepi jalan selain menyumbang peningkatan pelajar yang akan ponteng kelas atau sekolah.

Tiada ulasan: